top of page

Rekenproblemen

2Hans4Kids rekenenremediëren

 

 

 

 

 

Een efficiënte, speelse en positieve aanpak van het rekenen. Deze Hands-On methode is ontwikkelt  door Wendy Peerling.

 

De methode start aan de basis van het rekenen, zodat alle rekenvoorwaarden worden aangeleerd.

​

Rekenen vanuit HANDelen en hoeveelheden, handen en handelen spelen grote een rol.

​

Deze unieke psychomotorische aanpak van (hoofd-)rekenproblemen steunt op aanvoelen van hoeveelheden en ervaren van de links-rechts-rekenrichting.

De ‘Hands-On’-methode voor kinderen met specifieke en vaak voorkomende rekenproblemen zoals:

​

  • splitsingen maar niet in de vingers krijgen

  • over het tiental geeft problemen

  • werkgeheugen komt tekort om ‘ alles ‘ te onthouden

  • kinderen die maar blijven tellen en niet tot rekenen komen

  • onvoldoende inzicht in het tientallig stelsel

  • doortellen en terug tellen als enige strategie blijven hanteren

  • niet los kunnen komen van MAB-blokjes (of reken rekje)

​​

Basisvaardigheden voor het rekenen:

  • correct tellen vooruit en achteruit

  • waarnemen van hoeveelheden (hoeveelheidsinzicht)

  • richtingsontwikkeling en laterlarisatie

​​

Aanpak

Al doende leren:

​

  • In de eerste sessie: altijd psychomotorische én didactische observatie met behulp van de specifieke Teltest. Dit geeft waardevolle informatie over de rekenvaardigheden van het kind.

​​

Een traject van 6 keer 1 uur voor het optellen en aftrekken.

Waarbij leren tellen, hoeveelheden leren aanvoelen, inzicht in het optellen en aftrekken (door de zogenaamde schematische-manipuleerbare aanpak) aan bod komen en geen standaard werkbladen, geen MAB (blokjes) materiaal, geen rekenrek en geen computer.

 

Je krijgt wel de specifieke 2H4K rekenen materialen mee naar huis om daar verder te werken en of in de klas te gebruiken.

Hands-On is geen tellen op de vingers, maar handen geven richtingen aan in het rekenen. Hierdoor voorkom je richtingsproblemen in het rekenen. 

Richtingsproblemen zie je vaak terug komen bij het rekenen.

​

Werken met leerlijn zoals op school, maar op het tempo van het kind en verticaal uitgebreid want 8+5, 18+5, 108+5 en zelfs 1234508+5 zijn haalbaar voor ieder kind.

​

Lukt het dus niet met rekenen, ligt het tempo te hoog omdat de basis nog gaten bevat of is het onduidelijk waar het rekenprobleem door ontstaat. Dan is de  2H4K methode zinvol om in te zetten.

 

​
bottom of page